Motoryzacja

Wysokie ceny Adblue – czy pomimo tego nadal będzie popularny?

Od jakiegoś czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być zgodne z normą Euro 6. Zakłada ona obniżenie emisji tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Wytwórcy samochodów zostali zobligowani do modyfikacji układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Środek Adblue jest niezwykle ważny zwłaszcza dla prawidłowego działania najnowocześniejszych silników wysokoprężnych. Zazwyczaj Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego niedobór w przypadku niektórych samochodów może całkowicie uniemożliwić jazdę. W sytuacji kiedy skończy się ten płyn, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie da się go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej spore problemy z kupnem tego roztworu, a ponadto jego cena bardzo wzrosła.

Czym jest Adblue?

Środek Adblue przeznaczony jest do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach diesla. Stosowany jest w pojazdach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to roztwór wody destylowanej (67,5 %) oraz mocznika (32,5 %). Warto pamiętać, że środek Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych wykorzystuje się go od czasu wprowadzenia w życie normy EURO 6. Prognozuje się, że w niedługo udział samochodów wyposażonych w zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie ze względu na zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem oleju napędowego, ale roztworem, który miesza się ze spalinami. Pojazdy wyposażone są w osobny zbiornik na Adblue z wlewem zazwyczaj zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych pojazdach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Roztwór Adblue – duży wzrost cen

Należy mieć na uwadze, że skład płynu Adblue jest zawsze niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie go z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla pojazdów osobowych zalecane są płyny sprzedawane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnio przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Dlaczego tak jest? Do produkcji tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, a także półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że pojazd osobowy zużywa około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym wydatkiem. Mimo tego kierowcy pojazdów osobowych robią zapasy Adblue z obawy przed problemami z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wspomagane tym płynem nie mogą bez niego zostać wcale włączone.

Kłopoty z kupnem płynu Adblue

Konsekwencją dużych podwyżek cen gazu jest także problem z kupnem Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów zmniejszyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie spory problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich samochodów. Oprócz tego, że ceny dużo wzrosły, to płyn kupić można tylko na wybranych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część ciężarówek w Niemczech nie może jeździć ze względu na braki. Pomimo tego najważniejszy producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny roztworu nadal mogą bardzo rosnąć. Aby nie pojawiły się kłopoty z dostępnością w kraju zredukował on eksport tego produktu o 20 %.

Na jak długo starcza środek Adblue? 

Adblue jest płynem używanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach wysokoprężnych najnowszej generacji. Jego najistotniejszym celem jest chronić środowisko. Przez wzgląd na rosnące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, warto wspomnieć jaka jest wydajność tego płynu. Mimo wszystko Adblue nie trzeba uzupełniać równie często jak oleju napędowego. Na pewno jego zużycie jest zależne od rodzaju silnika i stylu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra starcza na pokonanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich samochodach może zmieścić kilkanaście litrów środka. Specjaliści proponują, aby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Jak widać nie jest to zbytnio kłopotliwy wynalazek, mimo to posiada znaczący wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu oleju napędowego.

Polecane dla Ciebie